Zaujíma ťa práca hostesky? Prípadne by si chcel byť promotér? V rozhovore s Barbarou sa dozvieš viac o tejto práci, prečo je to ideálna brigáda pre študentov, ktorí hľadajú spôsob ako si privyrobiť popri škole a ako funguje taká hostesingová agentúra.
AKO DLHO PÔSOBÍŠ AKO HOSTESKA A V KOĽKÝCH ROKOCH SI ZAČALA?
Ja si pamätám, že som vo svojich 15-tich rokoch hľadala možnosť ako si privyrobiť. Začala som sa zaujímať o túto prácu a dočítala som sa, že na to aby som ju mohla oficiálne robiť, musím mať ukončenú povinnú školskú dochádzku alebo dovŕšiť vek 16 rokov. Čiže som začala hneď od svojich 16-tich.
JE PODĽA TEBA VHODNÉ ZAČAŤ UŽ NA STREDNEJ ALEBO VYSOKEJ ŠKOLE?
Osobne si myslím, že čím skôr začneš, tým lepšie, pretože naberieš skúsenosti a dokážeš sa na tie všetky akcie pozerať aj z iného uhla. Keď začneš skoro ako ja, budeš spoľahlivá a pracovitá, tí správni ľudia si to všimnú a budeš mať vyšší kredit spoľahlivosti v skorom veku. Dievčatá čo začnú na VŠ to môžu mať ťažšie, keďže tam je konkurencia už vysoká a je náročnejšie sa presadiť a získať dobré joby. Taktiež je samozrejmosťou, že hostesingová agentúra uprednostňuje hostesky, ktoré pre agentúru už dlhodobo pracujú, sú overené a spoľahlivé.
AKÉ TYPY PODUJATÍ SI NAJVIAC ROBILA?
Ťažká otázka, lebo som si prešla fakt všetkým. Keď som začínala, boli to väčšinou akcie, kde sa rozdávali letáky. Postupom času som prešla na konferencie. Taký top event pre mňa bol odovzdávanie cien MS v hokeji, ktoré sa konali v Košiciach. To je akcia, na ktorú si vždy spomeniem. Potom samozrejme aj diskotéky, festivaly a rôzne iné podujatia.
VEĽA SI KVÔLI TOMU CESTOVALA?
Väčšinou som sa zúčastňovala akcií len na Východnom Slovensku odkiaľ pochádzam, avšak robili sme jeden projekt, kde sa konala tour po celom Slovensku. Dostala som dokonca aj ponuku od agentúry RR production vycestovať na konferenciu do Monaka, no v tej dobe som sa pripravovala na svoju prvú fitness súťaž a nebolo reálne to skĺbiť, čiže túto možnosť som žiaľ nevyužila.
KOĽKO SI VIE TAKÁ HOSTESKA PRIVYROBIŤ POPRI ŠKOLE?
Je to veľmi individuálne. Existujú akcie, kde ešte stále hostesky dostávajú 5 eur na hodinu, taký priemer je 7-8 eur, ale sú akcie kde sa to môže vyšplhať na 10-12 eur na hodinu. Denné akcie sú platené menej, večerné oveľa viac. Pači sa mi aj prístup v agenture RR prodcution, ktorá často nevyužíva hodinové sadzby, ale preferuje honoráre za event. Človek potom vie presne, koľko za akú akciu zarobí a pri večerných akciách, ak si to človek preráta sa to niekedy pohybuje aj 15-20 eur na hodinu! Mesačne sa táto suma v priemere môže pohybovať okolo 300-400 €, pri tých šikovnejších aj 500 a viac. Všetko záleží od počtu a kvality jobov, ktoré sa hosteske podarí získať.
ČO MUSÍ PODĽA TEBA HOSTESKA SPĹŇAŤ?
Samozrejme by mala byť spoľahlivá a zodpovedná, čo sa mám pocit v dnešnej dobe veľmi vytráca. Taktiež by mala byť komunikatívna, keďže o tom to celom je. Akčná, živá, nebáť sa oslovovať ľudí a mala by tu prácu robiť s nadšením, aby bolo vidieť že ju to baví a aby to nevyzeralo, že hosteska na akcii je znechutená a čaká kedy jej odbije 12ta hodina, aby mohla odísť.
AKÉ VÝZOROVÉ VLASTNOSTI BY MALA MAŤ?
Nie sú tam dané pravidlá, myslím si, že hostesku môže robiť veľmi veľa dievčat, možno aj keď nie sú tzv. „modelkovský typ“, ale dokážu zaujať svojou komunikáciou a akčnosťou. Často takéto dievčatá dokážu získať viac akcií, ako dievčatá, ktoré len dobre vyzerajú a na akcii čakajú len na jej koniec. Samozrejme pri dievčatách je určite dôležitá charizma a výzor, akým na návštevníkov pôsobí. Požiadavky na hostesku často krát hostesingová agentúra prispôsobuje charakteru podujatia. Niekde je dôležitejšia komunikácia, niekde naopak výzor alebo kostým.
ČO ŤA NA TEJTO PRÁCI BAVÍ?
Najviac ma na tejto práci baví, že nie je stereotypná. Ako som spomínala, prešla som si cez festivaly, diskotéky a konferencie tak z toho vyplýva, že vždy to je o niečom inom. Nikdy nevieš čo ťa na akcii čaká, spoznáš veľa nových a zaujímavých ľudí a odnesieš si množstvo zážitkov. Je to podľa mňa najlepšia brigáda pre študentov a možnosť ako si privyrobiť popri škole.
Ako to je s prácou pre chalanov? Čo musí splňať chalan ak chce byť promotér?
Veľa chlapov nad touto prácou ani neuvažuje, kedže to nie je úplne bežná brigáda pre študentov – chalanov. Nájsť dobre vyzerajucého a komunikatívneho chlapa je veľmi náročné. Ideálne ak je charizmatický, komunikatívny a primerane sa o seba stará. Pomer promotérov k hosteskám je asi 1:50, je to veľká rarita čiže každého charizmatického a šikovneho chalana zoberieme všetkými desiaťimi.
AKO SI SA VYPRACOVALA Z HOSTESKY NA EVENT MANAŽÉRKU?
S agentúrou RR production som prišla do styku v 17-tich, kde som samozrejme aj ja začínala ako väčšina na diskotékach. Pomaly ako som dospievala som na diskotéky chodila menej a menej, vyskúšala si rôzne spolupráce a typy akcií a zbierala skúsenosti. Potom si spomínam, že sa naše cesty opäť stretli na konferencii v Tatrách. Práve po tejto konferencií hostesingová agentúra zverejnila status, v ktorom hľadali event managerku pre hostesky. Neváhala som a na ponuku som ihneď reagovala. Nepovažujem sa však stále za manažérku, pracujem aj spolu s hosteskami, ale samozrejme mám na starosti činnosti spojené s castingami, výberom dievčat, kostýmov alebo koordináciou hostesiek.
AKO VIDÍŠ SVOJÚ BUDÚCNOSŤ? DO KEDY CHCEŠ ROBIŤ HOSTESKU A ČO TI TA PRÁCA DALA?
Po úspešnom ukončení VŠ som vycestovala do USA na program Work and Travel, odkiaľ momentálne spolupracujeme na diaľku. A čo po návrate domov? To je momentálne vo hviezdach (smiech). Avšak určite viem, že hostesku by som chcela robiť aj naďalej, pretože to vnímam ako útek z reality, kde sa stretnem s rôznymi zaujímavými babami, získam možnosť si privyrobiť aj popri práci, keďže veľakrát sú akcie časovo flexibilné a je možné si z nich vybrať. Všetko bude záležať od mojej budúcej práce. Ako event manažérka pre hostesky pôsobím zatiaľ len externe, keďže to nie je full time job, ale určite mi táto práca otvorila viacero možností.
AKÉ ODPORÚČANIE BY SI DALA DIEVČATÁM ZAUJÍMAJÚCIM SA O PRÁCU HOSTESKY?
V súčasnosti sa veľa krát stretávame s dievčatami, čo rušia akcie pár hodín pred akciou a vymýšľajú si zdravotne problémy. Asi je každému jasné, že na všetky výhovorky hneď neskočíme. Samozrejme stať sa to môže a občas sa to stane aj pri skúsených dievčatách, ale ak dievča ešte nebolo na žiadnej akcii a pre výhovorku nepríde ani na prvú, tak to svedči o jej spoľahlivosti. Presne takéto dievčatá rovno putujú na blacklist, ktorý si agentúry medzi sebou často zdieľajú. Čiže moje odporúčanie je hlavne SPOĽAHLIVOSŤ a PRACOVITOSŤ. Ak sa na teba vie agentúra spoľahnúť a dávaš zo seba niečo viac ako sa od teba vyžaduje, či už pomoc s prípravami, balením alebo zachránením nečakanej situácie, čo si určite niekto všimne a nezostane to neocenené.
Ak ťa zaujíma práca hostesky alebo promotéra tu nájdeš viac informácii o podujatiach alebo sa môžeš rovno PRIHLÁSIŤ do nezáväzného formulára.